Ми нащадки козаків, 13.10.2022

 Мета: виховання здобувачів освіти у дусі відданості Батьківщині та українському народу на засадах національної гідності, високої самосвідомості та активної громадянської позиції, виховання інтересу до української народної спадщини, зокрема до історії козацтва; систематизація та узагальнення знань, отриманих на уроках історії, української літератури; формування у здобувачів освіти високих морально-психологічних якостей – рішучості, наполегливості, дисциплінованості та ініціативності, навичок працювати у команді, згуртованості в освітянських колективах.

Обладнання: презентація, відео.

Структура заняття:

I. Організація групи. Оголошення теми і мети виховної години.

Дорогі здобувачі освіти! Сьогодні, напередодні Дня українського козацтва та Дня захисника України, ми проводимо Козацький квест «Пропала булава». Ми зібралися, щоб переконатися, що ми є нащадками славного козацького роду, що в наших жилах тече кров сміливих, відважних, розумних людей – вільних козаків.

Указом Президента України 14 жовтня оголошено Днем українського козацтва. Це свято дуже важливе для нашого народу, адже козацтво відігравало вирішальну роль у становленні нашої держави. Народ будь-якої країни береже спогади про власне минуле, пишається своєю історією, перекази про звитяжні вчинки предків передаються із покоління в покоління. Для святкування Дня українського козацтва не випадково обрано День святої Покрови, бо вона здавна була покровителькою козаків.

ІІ. Основна частина.

Отже, розпочинаємо наш квест. Розшифруйте назви кабінетів та зупинок, в яких ви будете виконувати завдання квесту. Будьте уважними! Удачі Вам!

1. У цьому приміщенні відбувається багато загадкових подій: звучать голоси різних героїв та персонажів, відомі світові музичні хіти переспівувалися і не один раз неповторними голосистими здобувачами освіти нашого коледжу, тут проходять безкінечні репетиції,  один раз на рік сюди можуть завітати Дід Мороз та Снігуронька. Що це за місце? (Актова зала)

На цій станції зачитується коротка інформація, а учасники повинні відповісти лише одним словом «вірю» або «не вірю» ( 10 балів ).

1)      Козаки не мали права одружуватись (не вірю, запорозьке військо ділилося на січових і тих, хто жив у зимівниках. Січовики були люди безшлюбні, а зимівники мали сім’ю, займалися господарством, а усі разом вони складали одне військо).

2)       До українських козацьких загонів міг приєднатися чоловік будь-якої національності і роду-племені, прийнявши козацькі звичаї та перейшовши в православну віру (вірю).

3)      Число козаків у курені складало 200 чоловік (не вірю, у різні часи було різним – від кількох десятків до сотні).

4)      На козацьких чайках, крім веслярів могли розміститися 50-70 озброєних козаків та 2-4 невеликі гармати, порох, свинець, ядра, харчові продукти (вірю).

5)      Дмитро Байда-Вишневецький був завзятим воїном і великим полководцем. Одну з перемог над ворогом він здобув навіть жодного разу не змахнувши шаблею! (вірю).

6)      Вантажні вітрильні судна прибережного плавання козаки називали дубами(дуб) (вірю).

7)      Військо Запорозьке зазвичай поділялося на 38 куренів (частин війська) (вірю).

8)      Іван Підкова отримав таке прізвище тому, що вмів кувати підкови для коней (не вірю, мав рідкісну фізичну силу: запросто міг розгинати підкови).

9)       Військова старшина – кошовий отаман, суддя, писар, осавул – мали окреме від простих козаків житло (не вірю, вони обідали й спали у своїх куренях разом з простими козаками).

10)  Козацький табір з возів був не тільки неприступною фортецею в обороні, але й засобом пересування війська й атаки (вірю).

2. У цьому кабінеті знаходиться педагог, з якими ви в будь-який момент можете поговорити «по душам». (Кабінет психолога)

Встановіть відповідність між назвами речей козаків та їх зображенням.

3. Цей вірш, козаки та берегині, вам підкаже дорогу до потрібної вам  станції. Читайте та будьте УВАЖНИМИ!

   Браття, єдина вам подруга – воля,

   І честь козаку – то є рідна сестра.

   Буде, козаче, буде щасливою доля,

  Ланцюг розірвати настала пора.

   І сонце засяє промінням яскравим.

   Одна лише кличе в дорогу мета:

   То - воля, якій ми співаємо славу,

   Енергію нам подарує віра свята!

   Козаче, у тебе  країна єдина,

   А зветься вона  свята  Україна!!!

(Бібліотека)


Завдання – відновити назви областей на карті України.

4. Стіни цього приміщення, мабуть, найбільше у всьому коледжі мали змогу чути вигуки: «Давай! Швидшее!!», «Ура! Ура! УРАААА!!», «УУУУУ!!», «Молодці! Молодці! Молодці!». (Спортивна зала)

Скласти пазл репродукції картини І. Рєпіна «Як козаки листа писали турецькому султану». Вказати назву та автора картини.

5. Як вам відомо з уроків української мови, слово складається із морфем. Це – корінь, префікс, суфікс та закінчення. Складіть із даних морфем слово, назву шкільного приміщення, в яке вам потрібно якнайшвидше дістатися для виконання наступного завдання квесту.

-И-, -СЬК-, УЧ-, -ТЕЛЬ-, -А

(Учительська).

На даній станції рій повинен одягнути козака ( на козакові повинні бути обов’язково: шапка, сорочка-вишиванка, пояс, жилет, шаровари, чоботи, шабля, жупан або кожух). Одяг козака перемішаний із іншими частинами одягу як чоловічого, так і жіночого.

6. Є місто у школі – не схоже на клас,

Де виробів різних незмінний багаж

Та Муза натхнення працює невпинно,

Даруючи кожному щастя хвилини.

 

Там мрія живе про улюблене діло,

Це МІСТО ЗАКОХАНИХ В ПРАЦЮ й умілих.

Постійно вирують там творчі ідеї,

А витворам рук тих позаздрять в музеях.

Живуть там чарівнії різні клубочки,

Які в візерунки складаються точно:

Картини, панно, серветки й дрібнички –

Всілякі роботи лежать на поличках.

 

Також люблять там куховарить, в’язати

І вироби гарні з тканини зшивати,

Плести, прасувати і бісер низати…

Своїми руками там робиться свято.

 

У такому чарівному кабінеті наступна ваша зупинка із завданнями))

Щасти вам!))

(Кабінет трудового навчання).

Розгадайте ребуси.


8. Тут муза над вами окрилено літає,

граматика і лексика тут проживає.

Прямуйте швидше ви в цей кабінет,

Там знайдете Шевченка ви портрет!

(Кабінет української мови та літератури).

Станція «Гонка за лідером». За 1 хвилину дати якнайбільше правильних відповідей на запитання.

1.      Як називалися судна, на яких плавали запорозькі козаки? (Чайки)

2.      Острів, на якому була розташована Запорозька Січ. (Хортиця)

3.      Яку назву мала зачіска козаків? (Оселедець)

4.      Якого кольору був стяг у Запорізькій Січі? (Малиновий)

5.      Козацький бойовий танець. (Гопак)

6.      Палиця з кулястим потовщенням, знак гетьманської влади. (Булава)

7.      Виборний ватажок козацького війська. (Гетьман).

8.      Юний зброєносець у козацької старшини.(Джура)

9.      Місце перебування запорізьких козаків, теж саме, що Січ. (Кіш)

10.   Вождь, отаман козаків на Запорозькій Січі. (Кошовий)

11.   Офіцерський чин у козачих військах. (Осавул)

12.   Керівник козацького війська. (Отаман).

13.   Шкіряна сумка або футляр для лука і стріл. (Сагайдак)

14.   Особа, що охороняла прапор або корогву війська. (Хорунжий)

15.   Особа, яка завідувала усіма письмовими справами запорозького війська. (Писар)

16.   Напівофіційна назва території Лівобережної України 17-18 століття під владою гетьмана. (Гетьманщина)

17.   Безтурботна людина, яка весело любить проводити час, прізвисько одного з козацьких гетьманів. (Байда)

18.   Невелика легка тимчасова будівля, у якій жили козаки. (Курінь)

19.   Один із найвищих військових чинів козацтва, який мала особа, що охороняла бунчук. (Бунчужний)

20.   Висока споруда, за допомогою якої козаки мали змогу спостерігати за ворогом і передавали сигнали. (Вежа)

21.   Згідно Конституції Пилипа Орлика, саме на ці українські свята відбуваються козацькі генеральні ради. (Різдво, Великдень, Покрова)

22.   Відсутність у козака страху перед небезпекою, невідомим. (Відвага)

23.   Скільки битв, що передували Переяславській раді, очолив Богдан Хмельницький? (6; 1648р. – під урочищем Жовті Води, під Корсунем, під Пилявцями, 1651р. – битва під Берестечком, 1652р. – битва під Батогом, 1653р. – Жванецька битва)

24.    Назвіть ім’я відомого українського поета, який у своїх творах оспівав козацьких ватажків. (Т.Г.Шевченко «Іван Підкова», «Гайдамаки» та ін.).

          9. Місце проведення наступного етапу – кабінет, у якому вивчають предмет, описаний у вірші:

Наука ця — це пройдене життя,

Та без минулого немає майбуття.

Для того ми предмет оцей вивчаєм,

І краще рідну землю нашу знаєм.

(Кабінет історії).

      Інтерактивна гра – Впізнай особу / пам'ятку культури України.

ІІІ. Підсумок та зворотній зв’язок.

          Ось і закінчився наш конкурс. Наша пам'ять про славне минуле українського війська повинна завжди підкріплюватися добрими та корисними справами. Ми, як і козаки, маємо залишити в житті по собі добрий слід. Хай козацькому роду не буде переводу! Слава Україні! (Відповідь – Героям Слава!) Українському козацтву слава!




Коментарі

Популярні публікації