Усі ми прагнемо миру, 22.09.2022

 Тема: Усі ми прагнемо миру

Мета: виховувати у здобувачів освіти патріотичні почуття, національну свідомість, людяність, доброту, милосердя, гордість за Україну; довести здобувачам освіти необхідність збереження миру в усьому світі, показати масштаб небезпеки війни й можливості в її запобіганні; підвести здобувачів освіти до усвідомлення зовнішньої політики української держави в зміцненні миру на планеті; розкрити взаємозв’язок участі у відстоюванні миру й готовності до захисту рідної землі; розвивати вміння аналізувати події, факти, історичні явища; формувати у здобувачів освіти відчуття приналежності до України – мирної нації, усвідомлення вартості людського життя; виховувати почуття патріотизму, ціннісного ставлення до всіх держав, особистої відповідальності за мир у всьому світі.

Обладнання: презентація, відео.

Структура заняття:

I. Організація групи. Оголошення теми і мети виховної години.

Емоційне налаштування.

(Звучить тихо легка музика).

СЛАЙД 2

Сядьте зручно й заплющіть очі. Зробіть два глибоких вдихи й видихи. Уявіть над собою яскраве сонечко. Відчуйте його тепло. Уявіть, що ви теж випускаєте промінці ясного світла й це світло йде до всіх присутніх в цьому кабінеті. Тепер надішліть своє світло людям, яких немає в цій кімнаті: батькам, знайомим, друзям. А тепер розплющіть очі.

Давайте зараз подаруємо один одному щирі усмішки і розпочнемо ще одну сторінку нашого життя.

СЛАЙД 3

Про мир, спокій та щастя мріють люди з давніх-давен, скільки існує людство, стільки й живе у серцях чарівна мрія про мир. Бо ж лише коли мир є, то можуть здійснитись усі найзаповітніші прекрасні мрії людини, її надії і помисли, тоді кожен може реалізувати себе повністю, розкрити свої здібності і таланти. Тільки зараз ми до кінця зрозуміли, яким важливим є для нас мир.

Чи знаєте ви, коли святкують День Миру? (21 вересня). Яка, на вашу думку, мета проведення такого дня? А хто з вас знає офіційну назву цього Дня? («День глобального припинення вогню). А що є символом миру? А може хто знає, чому саме голуб? (Після всесвітнього потопу Ной випустив голуба, аби довідатися, чи спала вода на землі. Голуб повернувшись, приніс оливкову гілочку як свідчення благодатних умов для проживання. З того часу почали вважати зображення голуба з оливковою гілочкою символом миру, добра та благополуччя.)

СЛАЙД 4

За ініціативою Генеральної Асамблеї ООН цей день з 1982 року є Днем усесвітньої відмови від насильства й вогню. З тих пір свято, яке з 2002 року відзначається 21 вересня, залучило мільйони людей, охопивши багато країн і регіонів.

Цього дня ООН закликає всі країни зупинити військові дії і хоча б на 24 години припинити проливати кров. Відмова від насильства і воєн – необхідна умова для подальшого розвитку людства. Тільки мирні переговори й вирішення наявних проблем шляхом діалогу та компромісних рішень можуть дати дійсно відчутні результати й користь для всього людства.

У рамках святкування Міжнародного Дня Миру проходять заходи, мета яких – привернення уваги до проблеми миру й ефективних способів його досягнення. Невід’ємною процедурою початку свята служить символічний звук Дзвону миру. Цей дзвін був відлитий із монет, які зібрали діти з 60 країн світу. Японія подарувала його ООН 1954 року. На ньому напис: «Хай живе мир у всьому світі». Дзвін помістили в мальовниче місце в саду західного дворика,  розташованого поряд із Секретаріатом ООН. Варто зазначити, що голос дзвону лунає всього двічі на рік. Перший раз його можна почути навесні, у день весняного рівнодення, вдруге – з нагоди святкування Міжнародного Дня Миру.

        У цей час у всіх куточках світу проводять заходи, спрямовані на привернення уваги до того, як багато в нашому світі агресії та зла, безглуздих смертей і ненависті. І нехай дитячі малюнки з яскравим усміхненим сонечком або дитячі хорові пісні про мир і дружбу комусь і здаються невинними іграми, але вони мають глибокий зміст і виражають заклик до тих, хто ще не відмовився від зброї, все ж таки це зробити.

Щорічно 21 вересня День миру відзначають і в Україні. Таким чином наша держава підтримує рішення Генеральної Асамблеї ООН і підтверджує відданість країни ідеалам миру.

СЛАЙД 5

Епіграфом до нашого сьогоднішнього заняття будуть слова Ф.Рабле:

«Людина створена природою
 для миру, а не для війни,
 народжена для радості,
 а не для горя…»

ІІ. Основна частина.

Вправа «Учимося креативно мислити»

СЛАЙД 6

Що б не сталося, які проблеми б не виникли, усе можна вирішити мирним шляхом. Слід пам’ятати, що завжди є вихід. Іноді він може бути зовсім несподіваним. Слід виробля­ти вміння шукати нестандартні рішення. По­тренуємо свою креативність, спробувавши ді­брати закінчення до висловів відомих людей. Як ви вже здогада­лися, вони мають бути зовсім не банальними. Наприкінці нашої зустрічі ми заслухаємо ваші відповіді й порівняємо з авторськими. Можливо, хтось змінить думку, а хтось щось додасть до написаного.

·       Якщо бажаєш, щоб світ змінився, стань... (Махатма Ганді)

·       Не йдіть війною проти закону, прийміть закони проти…(Єврейське прислів’я).

·       Визнання проблеми – половина успіху в її... (Зигмунд Фрейд)

·       Війна в однаковій мірі обкладає даниною чоловіків і жінок, але з одних вона стягає кров, а з інших …(В.Теккерей)

·       Війна буде повторюватися до тих пір, поки питання про неї буде вирішуватися не тими, хто…(Анрі Барбюс)

Нас, покоління ХХI століття, хвилює майбутнє планети. Ми прагнемо миру та мріємо, щоб не було вбивств, щоб не гриміли постріли, не лилася кров.

Аби розібратися в проблемах миру та війни, визначим, з чим асоціюється у вас слово «мир». Мир!  Це  слово  звучить по-різному на всіх континентах Землі. Але скрізь воно означає прості й одвічні істини. Як ви думаєте, які?

Орієнтовні відповіді:

Мир – це життя, щастя, радість, чисте небо над головою.

Мир – це впевненість у завтрашньому дні, у своєму майбутньому.

Мир – це можливість спокійно вчитися, працювати, любити й поважати одне одного.

Мир – це свято усіх людей, свято всіх дітей. Без миру немає дитинства, немає майбутнього.

А тепер прочитаймо наукове визначення поняття «Мир»:

СЛАЙД 7

Мир – це:

1.              Відсутність незгоди, ворожнечі, сварок; згода;

2.              Відсутність збройної боротьби між двома або кількома народами, державами;

3.              Угода сторін, що воюють між собою, про припинення воєнних дій; мирний договір.

4.              Спокій, тиша. 

СЛАЙД 8

Є ще одне цікаве пояснення походження слова «мир». Для цього звернемося до старослов'янської абетки, у якій кожна буква-слово містить смислове ядро. Подивімося, з яких букв-слів складено слово «мир», щоб краще зрозуміти його значення.

Отже,
М – мислите – дуже важлива буква-слово, що означає «думати», «міркувати», «мислити».
И – іже – буква, зміст якої можна виразити словами «якщо» і «коли». Також використовувалась у значенні сполучника «і».

Р – рци – це давньослов'янська буква, яку ми знаємо сьогодні як букву Р: «говори, прорікай, читай уголос».

          Як бачимо, «думки й мова» – два ключі до розшифрування поняття «мир». А враховуючи той факт, що стародавні слов'яни бачили послання в кожному слові, то й ми можемо скласти такі фрази: «Духовно мисліть і мовте», або «Думайте, коли говорите». Отже, мир починається в думках кожної людини.

А як би ви визначили поняття «Війна»?

СЛАЙД 9

Світ знає величезну кількість війн, кожна з них повинна була б служити нагадуванням для всіх про те, що найжорстокіша ціна за них – це життя людей і мирне небо над головою. Здавалося б, уроки долі треба запам’ятовувати, але, як свідчить історія, люди повторюють свої помилки знову і знову. За підрахунками істориків упродовж останніх 6 тисяч років мирними, тобто без воєн, були лише 292 роки. Поясніть чому?

Свого часу Леонардо да Вінчі зробив досить невтішний прогноз щодо розвитку людства: “На землі завжди будуть відбуватися руйнівні війни… Ні на землі, ні під нею, ні під водою не залишиться нічого не ушкодженого. Вітер рознесе по всьому світі позбавлену рослинності землю і присипле нею залишки істот, котрі наповнювали колись життям різні країни”. На жаль, вся історія людства поки що підтверджує цей прогноз.

Існують підрахунки, які заслуговують на увагу: за період із 3600 року до нашої ери і до наших днів відбулося понад 14 550 великих і малих війн. Під час цих війн загинули, вмерли від ран, голоду, епідемій понад 3,6 мільярдів людей. Та серед цієї безлічі воєн гігантськими вершинами височать дві світові війни ХХ століття.

СЛАЙД 10

Протягом двох світових війн та локальних конфліктів загинуло понад 100 мільйонів чоловік! Нині у світі накопичено стільки зброї, що нею можна знищити людство кілька разів.

На жаль, на планеті все ще зберігаються точки потенційних міжнародних або міжнаціональних конфліктів. Війна – це збройна боротьба між державами або соціальними, етнічними та іншими спільнотами; у переносному розумінні слова – крайня ступінь політичної боротьби, ворожих відносин між певними політичними силами.

Учені підрахували, що за більш як чотири тисячоліття відомої нам історії лише близько трьохсот років були абсолютно мирними. Війни на планеті забрали вже понад 4 млрд людських життів. Кількість загиблих різко зростала з розвитком засобів знищення людей та розширенням масштабів військових дій.

ІІІ. Підсумок та зворотній зв’язок.

Повернімося до висловів, які ви дописували на початку уроку. Пропоную переглянути їх і за необхідності дописати. Зачитаємо ваші варіанти й послухаємо авторські.

         Якщо бажаєш, щоб світ змінився, стань... цією зміною. (Махатма Ганді)

         Не йдіть війною проти закону, прийміть закони проти…війни.

(Єврейське прислів’я).

         Визнання проблеми – половина успіху в її... розв’язанні. (Зигмунд Фрейд)

         Війна в однаковій мірі обкладає даниною чоловіків і жінок, але з одних вона стягає кров, а з інших … сльози. (В.Теккерей)

         Війна буде повторюватися до тих пір, поки питання про неї буде вирішуватися не тими, хто… помирає. (Анрі Барбюс)

Погодьтеся, деякі авторські продовження були зовсім несподіваними для вас, але не менш слушними. Трапляється,  що з зовсім, здавалося б, безвиході є нестандартний вихід, необхідно лише його розгледіти. І коли ми цього навчимося, буде легше досягати миру.

Рефлексія. «Незакінчені речення».

 - Сьогодні я дізнався (дізналася)…

- Я б хотів (хотіла)…

- Мені варто подумати…

Ви молоді жителі нашої планети. І від вас залежить майбутнє. Нехай усі ми навчимося розуміти й поважати одне одного, нехай почнеться на Землі нова історія – історія Людства, яке не знає війни. Ми прагнемо миру!

СЛАЙД 11

ПЕРЕГЛЯД ВІДЕОРОЛИКА «НАМ ПОТРІБНЕ МИРНЕ НЕБО»

Коментарі

Популярні публікації