Лекція №21, П-31, Методика, 22.03.2022

1. Виконайте, будь ласка, тест і надішліть мені його сьогодні 22.03.2022 у приватному повідомленні у Viber або на пошту elenateacherdul@gmail.com. Не забудьте вказати прізвище. Усе переписувати не потрібно, робіть короткі записи.

Модульний контроль №3

1. Завданням навчання граматики у школi є:

а) дати учням систематичнi знання з граматики IМ

б) сформувати лише репродуктивнi граматичнi навички

в) сформувати репродуктивнi й рецептивнi граматичнi навички

2. У початковiй школi вивчають:

а) усi граматичнi явища даної IМ

б) граматичнi явища, вiдiбранi до шкiльного граматичного мiнiмуму

в) граматичнi явища, якi зустрiчаються в текстах

3. До активного граматичного мiнiмуму (АГМ) входять:

а) граматичнi явища, що їх необхiдно розпiзнавати i розумiти в текстах при читаннi

б) граматичнi явища, якi учень має вживати в говорiннi та письмi, розумiти

пiд час читання та аудiювання

в) граматичнi явища, що використовуються лише в усному мовленнi

4. До репродуктивної граматичної навички входить операцiя з:

а) вживання граматичної структури у вiдповiдностi до ситуацiї мовлення

б) розпiзнавання граматичної структури

в) сприйняття граматичної структури

5. АГМ у початковiй школi засвоюється:

а) лише на початковому ступенi

б) на початковому та середньому ступенях

в) на старшому ступенi

6. Новий активний граматичний матерiал рацiонально пред'являти:

а) у письмовому текстi

б) в окремих реченнях

в) в ситуацiях мовлення

7. Для засвоєння АГМ слiд найширше використовувати вправи:

а) мовнi

б) умовно-мовленнєвi

в) мовленнєвi

8. Визначте рацiональну послiдовнiсть вказаних видiв вправ для засвоєння ГС, що належать до АГМ:                           

а) вправа на iмiтацiю зразка мовлення (ЗМ)

б) вправа на завершення ЗМ

в) вправа на пiдстановку у ЗМ

9. Виберiть комунiкативне спрямовану iнструкцiю до вправи на засвоєння порядку слiв в питальному реченнi:

а) зробiть поданi речення питальними

б) поставте слова в необхiдному порядку

в) спитайте свого товариша, чи виконав вiн дiї, якi я називав

10. Виберiть комунiкативно спрямовану iнструкцiю до вправи на засвоєння заперечень:

а) виправiть мене, якщо я не правий

б) вставте заперечення там, де необхiдно

в) зробiть поданi речення заперечними

11. До ПГМ входять:

а) граматичнi явища, якi необхiдно розпiзнавати i розумiти в текстах при читаннi та аудiюваннi

б) граматичнi явища, що використовуються в усному мовленнi i читаннi

в) граматичнi явища, що використовуються лише в усному мовленнi

12. Метою навчання ПГМ у школi є:

а) знання граматичних явищ, що вживаються лише в писемному мовленнi

б) формування рецептивних граматичних навичок

в)формування репродуктивних граматичних навичок

13. До рецептивної граматичної навички входить:

а) вживання граматичної структури у мовленнi

б) оформлення (усне чи письмове) ГС вiдповiдно до норм даної мови

в) розпiзнавання граматичних форм та спiввiднесення їх з певним значенням

14. Методика навчання активного i пасивного граматичних мiнiмумiв:

а) зовсiм не рiзниться

б) рiзниться несуттєво

в) рiзниться суттєво

15. Новий пасивний граматичний матерiал доцiльно пред'являти учням:

а) в ситуацiях мовлення

б) у структурних групах

в) в таблицях або письмових мiкротекстах

16. Бiльш рацiональним способом пояснення граматичних явищ, що входять до ПГМ, є:

а) описовi правила

б) правила-iнструкцiї

в) правила-схеми

17. Для засвоєння пасивного граматичного матерiалу використовуються:

а) рецептивнi вправи

б) репродуктивнi вправи

в) продуктивнi вправи

18. Для вправи на засвоєння пасивного граматичного матерiалу пiдходить iнструкцiя:

а) знайдiть серед поданих речення з нереальною умовою i запишiть їх номери

б) розкрийте дужки i поставте дiєслово у правильнiй формi

в) поставте запитання до пiдкреслених членiв речення

19. Визначте тип вправи для навчання ПГМ, що має таке завдання–iнструкцiю: «Прочитайте поданi речення (текст). Визначте функцiї дiєслова to be»

а) мовленнєва продуктивна

б) мовленнєва рецептивна

в) мовна рецептивна

20. Пасивний граматичний матерiал можна вважати засвоєним, якщо учнi розпiзнають i розумiють його на рiвнi:

а) окремого речення

б) тексту

в) групи речень

21. До лексичного шкiльного мiнiмуму входить:

а) активний i потенцiальний словник

б) активний i пасивний словник

в) активний, пасивний i потенцiальний словник

22. Реальний словник учня утворюють:

а) пасивний та активний словниковий запас

б) активний та потенцiальний запас

в) потенцiальний та пасивний запас

23. До потенцiального словника учня входять:

а) слова, якi вони самостiйно вживають у говорiннi

б) слова, про значення яких вони дiзналися iз словника

в) слова, про значення яких вони можуть здогадатися при читаннi та/або  аудiюваннi

24. Поняття «лексична одиниця» включає:

а) слово

б) вiльне словосполучення

в) стале словосполучення

г) мовленнєве клiше

д) просте речення

25. Метою навчання лексики в середнiй школi є:

а) формування лексичних навичок говорiння, аудiювання, читання i письма

б) знання всiєї лексики iноземної мови

в) формування в учнiв потенцiального словника

26. Вибiр способу семантизацiї ЛО залежить:

а) вiд уподобання вчителя

б) вiд особливостей ЛО

в) вiд тематики для мовлення

27. Виходячи з особливостей ЛО, виберiть найдоцiльнiший спосiб семантизацiї таких груп слiв:

 1)cat, dog, cow, sheep, cock, hen

а)здогадка завдяки вiдомим афiксам             

2) lady, sir, Mr, Mrs, Miss

б) здогадка завдяки подiбностi слiв рiдної мови 

3)continent, tourist, region, climate, total

в)наочнiсть

4)misunderstand, disarmament, helpful,  helpless, unjust

г)тлумачення

28. Пред'являти новi ЛО, що належать до активного лексичного мiнiмуму, доцiльно:

а) в ситуацiї мовлення

б) в писемному мiкротекстi

в) iзольовано

29. Формуванню навички розумiння похiдних слiв при читаннi сприятиме вправа:

а) на пiдстановку ЛО у зразок мовлення

б) на групування ЛО згiдно з їх афiксами

в) на парафраз

30. Визначте послiдовнiсть поданих нижче видiв вправ для оволодiння ЛО, що належать до активного лексичного мiнiмуму:

а) самостiйне вживання ЛО на рiвнi фрази

б) лаконiчна вiдповiдь на альтернативне запитання

в) завершення зразка мовлення

31. Метою навчання вимови в середнiй школi є:

а) ознайомлення учнiв iз звуками нiмецької мови

б) формування слуховимовних навичок мовлення

в) ознайомлення з iнтонацiйними моделями нiмецької мови

32. Основним методом навчання вимови у середнiй школi вважається:

а) iмiтативний

б) аналiтико-iмiтативний

в) аналiтичний

33. Iмiтацiя без пояснення артикуляцiї використовується для навчання звукiв, що:

а) максимально наближенi до звукiв рiдної мови

б) схожi зi звуками рiдної мови, але вiдрiзняються вiд них за суттєвими ознаками

в) вiдсутнi в рiднiй мовi

34.Пояснення артикуляцiї, яка супроводжується iмiтацiєю, використовується для навчання звукiв, що:

а) максимально наближенi до звукiв рiдної мови

б) схожi зi звуками рiдної мови, але вiдрiзняються вiд них за суттєвими ознаками

в) вiдсутнi в рiднiй мовi

35. Перше ознайомлення з новим фонетичним явищем має вiдбуватися:

а) в окремих словах

б) iзольовано

в) у звуковому текстi

36. Визначте вид рецептивної вправи на розвиток фонематичного слуху, що має таке завдання-iнструкцiю: «Послухайте пари слiв i визначте, чи однаковi у них голоснi звуки всерединi слова»:

а) вправа на упiзнавання

б) вправа на диференцiацiю

в) вправа на iдентифiкацiю

37. Визначте вид репродуктивної вправи на засвоєння iнтонацiйної моделi, що має таке завдання-iнструкцiю: «Послухайте мої розпорядження i передайте їх товаришу як прохання»:

а) вправа на iмiтацiю

б) вправа на пiдстановку

в) вправа на трансформацiю

38.Звуки видiляються iз зразка мовлення й опрацьовуються окремо:

а) завжди, коли вивчається новий звук

б) якщо звук суттєво вiдрiзняється вiд звука рiдної мови

в) якщо звук вiдсутнiй у рiднiй мовi

39. При навчаннi вимови обов'язково використовуються такi допомiжнi засоби:

а) таблицi

б) схеми

в) фонограми

40. Навчання вимови завершується на:

а) початковому ступенi

б) середньому ступенi

в) старшому ступенi

2. Опрацюйте, будь ласка, лекцію і надішліть мені фото до 28.03.2022. Якщо у вас виникатимуть запитання, звертайтесь у приватних повідомленнях або телефонуйте.

 Система вправ для навчання аудіювання в середній школі

До системи вправ для навчання аудіювання входять дві підсистеми:

(A)           вправи для формування мовленнєвих навичок аудіювання 

(B)             вправи для розвитку вмінь аудіювання.

До першої підсистеми включаються 3 групи вправ:

— вправи для формування фонетичних навичок аудіювання (фонематичного та інтонаційного слуху);

— вправи для формування лексичних навичок аудіювання;

— вправи для формування граматичних навичок аудіювання.

До другої підсистеми входять 2 групи вправ:

— вправи, що готують учнів до аудіювання текстів;

   вправи в аудіюванні текстів

 

І підсистема вправ

Мета вправ І підсистеми - сформувати в учнів слухові, лексичні та граматичні навички аудіювання. Формування слухових навичок передбачає розвиток в учнів фонематичного та інтонаційного слуху.

До І підсистеми входять некомунікативні та умовно-комунікативні рецептивні вправи.

Некомунікативні вправи включають такі види вправ: на сприйняття, впізнавання або розрізнення звука, термінального тону, лексичної одиниці, граматичної структури;

умовно-комунікативні: вправи на аудіювання повідомлень, запитань, розпоряджень тощо на рівні фрази.

До цієї підсистеми вправ відносяться і спеціальні вправи, спрямовані на розвиток мовленнєвих механізмів аудіювання (імовірного прогнозування, уваги та аудитивної пам'яті, осмислення).                                     

В цілому вправи цієї групи спрямовані на подолання ізольованих, штучно виділених труднощів; вони є лише першою сходинкою до формування вмінь аудіювання.                                                     

Наведемо приклади вправ першої підсистеми. 

                  

А. Вправи, що спрямовані па формування фонетичних, лексичних ma  граматичних навичок аудіювання.

Вправи, що спрямовані па формування фонетичних навичок аудіювання.

І. Вправи на диференціацію звукової форми слова та його розуміння.

Такі вправи привчають учнів до точності слухання, що полегшує розуміння словоформ у мовленнєвому потоці і навчає диференціації подібних словоформ, які звучать. Для вправ підбираються пари слів, що відрізня­ються лише одним звуком.

Наприклад: учні показують за допомогою сигнальних карток (або іншим способом), чи приголосний звук у наведених словах є глухим/дзвінким, голос­ний — відкритим/закритим, знаходиться під наголосом перший/другий склад.

Англ. code-coat, wrote-road .

Приклад вправи.

Мета- навчити учнів розрізняти звуки [i:]  [i]

Інструкція: прослухайте пари слів і підніміть руку, коли почуєте довгий звук [i:]

Прийом: Аудіювання слів з вказаними звуками і визначення вказаного звука підняттям руки.  

Слова для аудіювання: it-eat, lip-leap, heat-hit, mill-meal, weal-will, etc

 

Вправи на розвиток інтонаційного слуху.

Мета-навчити учнів розрізняти інтонацію в питальних і розповідних реченнях в теперішньому часі.

Інструкція-прослухайте фрази і визначіть чи однакова в них інтонація. Піднесіть руку, якщо ви вважаєте що інтонація в словах однакова.

Прийом: Аудіювання речень з різною інтонацією і визначення вказаної інтонації підняттям руки. 

Речення для аудіювання:
Do уou wash yourself with cold water?

I usually wash my face with warm water.

 

I like to read fiction.

Do you like to read fantastic books?

 

Does my friend live not far from me?

My friend lives far from me.

 

Вправи, що спрямовані па формування лексичних навичок аудіювання.

  Вправи на семантизацію слів.

Мета-перевірити лексичні навички аудіювання слів по темі “Зовнішність”

Інструкція: Прослухайте слова з теми “Зовнішність” і підніміть руки, коли твердження і частини тіла, які я називаю, співпадають.

Прийом: Аудіювання слів з теми

Слова для аудіювання: head, nose, lips, arm, leg, ear

Вправи на семантизацію речень.

Інструкція: Прослухайте речення і піднесіть руку, коли мої твердження і зміст картинки співпадають.

Прийом: Аудіювання речень з теми “Пори року. Погода”

It is spring. It is winter. It is January. The weather is warm/ The weather is snowy and frosty. There is much snow in the forest.

Вправи, що спрямовані па формування граматичних навичок аудіювання.

Мета-навчити учнів аудіювати речення в Минулому часі.

Інструкція: прослухайте речення і підніміть руку, коли почуєте речення в минулому часі.

Прийом: аудіювання речень.

Речення для аудіювання.

 Every day my friend comes home early. But yesterday he came home very late.

His parents were very angry. Mother said to him that she called to school and asked the teacher what happened with her sun. My friend said. Usually I don’t play football with my friends after school, but yesterday we had a football competition and I had to defend our class team.

Б. Вправи, що спрямовані па розвиток мовленнєвих механізмів аудіювання.

1. Вправи на розвиток імовірного прогнозування.

Послухайте першу фразу і, спираючись на її зміст, завершіть другу.

Послухайте коротку характеристику людини і здогадайтесь про її професію.

Послухайте заголовки і скажіть, про що йдеться в текстах.

Послухайте початок розповіді і визначіть, про що вона.

Послухайте вирази та фрази і скажіть (рідною чи іноземною мовою), в яких ситуаціях вони можуть вживатися.

2. Вправи на розвиток уваги та аудитивної пам'яті.

Послухайте слово, словосполучення, фразу і повторіть їх.

Послухайте дві фрази, логічно пов'язані між собою, і повторіть їх.

Послухайте частини фрази, з'єднайте їх в одну фразу і відтворіть її.

Послухайте дві фрази і визначіть, що пропущено у другій.

Послухайте оголошення і заповніть пропуски у графічному варіанті того ж оголошення.

Послухайте слова, запам'ятайте їх і назвіть ті, що відносяться до даної теми.

Послухайте і повторіть за диктором фрази, доповніть їх однаковими за смислом.

3. Вправи на розвиток механізму осмислення (розуміння різних категорій смислової інформації).

Послухайте репліки з діалогу і скажіть, хто його веде (розуміння родової категорії).

Послухайте фразу і скажіть, коли відбувалася дія (розуміння часової категорії).

 Послухайте речення і скажіть, де відбувається подія (розуміння категорії місця).

 Послухайте репліки з діалогу і скажіть, чому дівчинка хоче додому (розумін­ня категорії причини).

 

II підсистема вправ

Мета вправ II підсистеми - розвинути в учнів уміння аудіювання. До цієї підсистеми входять умовно-комунікативні та комунікативні рецептивні вправи.

Умовно-комунікативні вправи включають такі види вправ: аудіювання повідомлень, запитань, розпоряджень на понадфразовому рівні; комунікативні: вправи на аудіювання текстів з метою одержання інформації.

Комунікативні вправи по суті є керованою мовленнєвою діяльністю; вони забезпечують практику в аудіюванні на основі комплексного подолання аудитивних труднощів. Виконуючи мовленнєві вправи, учні оволодівають уміннями передбачати зміст, виділяти головне, знаходити другорядні деталі, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, зосереджувати увагу на діях і характеристиках персонажів, простежувати логічну послідовність подій і дотримуватися її при передачі змісту. При цьому у вправах для навчання аудіювання, особливо на початковому ступені, важливо враховувати взаємозв'язок аудіювання і говоріння як двох сторін усного мовлення, та аудіювання і читання як двох видів рецептивної діяльності.

Розглянемо приклади вправ другої групи.

1. Вправи на передбачення змісту тексту і розвиток уяви.

а) Послухайте початок жарту і запропонуйте свій варіант його завершення.

б) Послухайте початок розповіді і здогадайтесь, що відбулося далі.

Учні пропонують свої варіанти закінчення розповіді, після чого учитель знайомить їх з авторським варіантом. Визначається, чия розповідь найбільш відповідає авторському варіанту.

в) Подивіться на малюнок, послухайте його опис і запропонуйте свій варіант розвитку подій.

2. Вправи на визначення логічної послідовності подій.

а) Послухайте текст і розкажіть в логічній послідовності про дії головного героя.

б) Послухайте розповідь і передайте її зміст 4-5 реченнями (рідною мовою).

в) Послухайте розповідь, розгляньте малюнки і розмістіть їх відповідно до подій у розповіді.

3. Вправи на розуміння тексту без домислювань.

а) Послухайте розповідь і скажіть, чи було в ній таке речення .... Перекажіть сприйнятий текст.

б) Послухайте дві розповіді і скажіть, чим вони відрізняються. Наприклад, перша розповідь відрізняється від другої лише заключним реченням.

в) Подивіться на малюнок і послухайте розповідь. Скажіть, які невідпо­відності ви помітили.

г) Послухайте розповідь учителя, потім прочитайте близький до неї за змістом текст і підкресліть речення, яких не було в розповіді вчителя.

4. Вправи на розуміння основної думки / точного розуміння тексту.

а) Послухайте текст і виберіть із декількох малюнків такий, що відповідає змісту тексту.

б) Послухайте текст і намалюйте місце (зобразіть схематично), в якому відбувається дія, і персонаж, про якого йдеться у тексті.

в) Визначіть, яка із двох почутих вами розповідей відповідає змісту малюнка.

г) Послухайте розповідь і виберіть/придумайте до неї заголовок. Поясніть, чому саме так ви назвали розповідь.

 

У процесі навчання аудіювання вчитель має передбачити три етапи роботи:

1) формулювання інструкції,

2) презентацію аудіоматеріалу,

3) контроль розуміння прослуханого.

Важливу роль відіграє інструкція, що містить конкретне завдання для орієнтування учнів на цілеспрямоване і свідоме розуміння інформації.

Таке завдання організує процес мислення учня, його увагу і стимулює запам'ятову­вання у процесі слухання. Психологи свідчать, що правильна і точна інструкція може підвищити ефективність сприймання на 25%.

Після прослуховування учнями аудіотексту вчитель має перевірити його розуміння. Розуміння — вирішальний момент аудіювання.

Контроль розуміння аудіотексту може здійснюватись вербальним чи невербальним способом. Дії учня після прослуховування повідомлення пов'язані з характером завдання, яке було поставлене перед його слуханням.

Форми пере­дачі розуміння аудіотексту можуть бути різноманітними:

 

Засоби контролю розуміння прослуханого аудіотексту

Невербальні засоби:

— виконання дій,

— контроль з використанням цифр,

— контроль за допомогою сигнальних та облікових карток,

— виготовлення схем, креслень,

(A)           підбір малюнків.

 Вербальні засоби:

1) Рецептивні:

— підтвердження або спростування тверджень учителя,

— вибір пунктів плану тексту,

— тести з вибором відповіді.

2) Репродуктивні:

— відповіді на запитання,

— переказ змісту іноземною або рідною мовою,

— переклад окремих слів, словосполучень, речень,

— укладання плану,

— формулювання запитань до тексту,

— бесіда на основі змісту тексту.

Засіб контролю: Заповнення учнями квадратів

 

Приклад роботи з текстом для аудіювання

на уроці під безпосереднім керівництвом та контролем учителя.

 І. Перед опрацюванням тексту учнями вчитель повинен спрямувати їх увагу на аудіювання та розуміння тексту.

Він повідомляє деякі факти з життя і творчої діяльності автора, або називає проблему, яка розглядається в тексті. Можна запитати учнів, що їм відомо з цієї проблеми.

II. Підготовча робота до аудіювання тексту (перед текстові вправи). Зняття фонетичних, лексичних, граматичних труднощів

На цьому етапі необхідно виконати передтекстові вправи, для того щоб зняти деякі мовні та смислові труднощі тексту. Наприклад:

1. Підготовка до визначення граматичних орієнтирів.

Учитель: Послухайте кілька речень і назвіть присудок у кожному з них.

2. Підготовка до сприймання речень, які містять незнайомі слова, що не впливають на розуміння смислу висловлювання.

Учитель: Послухайте кілька речень і намагайтесь зрозуміти їх зміст ігноруючи незнайоме слово, яке є обставиною способу дії.

3. Підготовка до визначення різних видів зв'язку між реченнями.

Учитель: Послухайте складне речення і назвіть сполучник, який зв'язує обидві його частини.

III. Аудіювання тексту з метою розуміння

основного змісту

повного і точного змісту (кількість прослуховувань тексту визначається вчителем залежно від обсягу та складності тексту).

Наприклад. Учитель: Послухайте текст один раз і придумайте до нього заголовок.

IV. Контроль розуміння прослуханого (виконання післятекстових вправ);

Наприклад.                                                   

1. Контроль розуміння основного змісту тексту.                    

 Учитель: Послухайте текст і виберіть із малюнків такий, що відповідає змісту тексту.                                          

2. Контроль точності розуміння тексту.                           

Учитель: Послухайте текст і визначіть, які твердження відповідають змісту почутого, а які ні.

Учитель: Послухайте текст один раз і придумайте до нього заголовок.

Робота з текстом для аудіювання може завершуватися його переказом уч­нями. У цьому випадку учнів необхідно підготувати до переказу тексту: скласти план розповіді, вибрати з тексту слова / словосполучення/фрази для викорис­тання у власних висловлюваннях, навчити виражати своє ставлення до проб­леми, персонажів, їх дій, давати оцінку прослуханому тексту.

Підсумовуючи викладене, нагадаємо, що в системі вправ для навчання аудіювання виділяють дві підсистеми:

 1) вправи для формування мовленнєвих навичок аудіювання і

 2) вправи для розвитку вмінь аудіювання. У свою чергу, кожна підсистема включає групи вправ, які мають конкретну мету.


Коментарі

Популярні публікації