П-31, Методика навчання англійської мови, 19.10.2023
Лекція 7. Система вправ для навчання іноземних мов
Створення раціональної системи
вправ є ключем до вирішення проблеми навчання іншомовного
мовлення. Важливість системи вправ полягає в тому, що вона забезпечує як
організацію процесу засвоєння, так і організацію процесу навчання.
З точки зору організації
процесу засвоєння система вправ має забезпечити:
1) підбір необхідних вправ, що
відповідають характеру певної навички або певного вміння;
2) визначення необхідної послідовності
вправ;
3) розташування навчального матеріалу та
співвідношення його компонентів;
4) систематичність/регулярність виконання
певних вправ;
5) взаємозв'язок різних видів МД
(Ю.І.Пассов).
З точки зору організації
процесу навчання система вправ потребує матеріального втілення,
яке вона знаходить у підручнику.
Перш ніж розглянути сутність системи
вправ, звернемось до визначення самого поняття "вправа" у методиці
навчання іноземних мов.
Вправа - це спеціально організоване в навчальних
умовах багаторазове виконання окремих операцій, дій або діяльності з метою
оволодіння ними або їх удосконалення.
Кожна вправа незалежно від її характеру
має три- або чотирифазову структуру.
Перша фаза — завдання,
Друга фаза — зразок виконання,
Третя фаза — виконання завдання,
Четверта фаза— контроль (контроль з боку вчителя,
взаємоконтроль або самоконтроль учнів).
Перша фаза дуже важлива, бо вона має містити мотив до
виконання певної мовленнєвої дії /діяльності, ситуацію мовлення, ролі
комунікантів (якщо вправа виконується у формі рольової гри) тощо. Поряд з цим
учневі слід пояснити, що він має зробити і як: усно чи письмово, в зошиті або
на дошці, індивідуально, у парах, у групах чи командах.
Наприклад (завдання подається відповідною
іноземною мовою):
а) Ви - репортери. Візьміть інтерв'ю у
трьох учнів свого класу. Поставте їм 4 запитання, які подані у таблиці.
(Вчитель призначає кількох учнів на роль репортерів).
б) Напишіть звіт про одного з трьох учнів,
у яких ви брали інтерв'ю. Друга фаза вправи факультативна:
вона може мати місце, якщо у зразку виконання є потреба, і може бути
відсутньою. При виконанні першої частини вправи з прикладу учні користуються
опорою (таблиця), а зразок виконання їм не потрібен. У другій частині вправи
дається зразок виконання,, за яким "репортери" пишуть про тих, у кого
вони брали інтерв'ю.
Третя фаза - виконання завдання - і є власне вправою. У
наведеному прикладі перша частина вправи виконується усно, але з елементами
письма: учень у ролі репортера ставить свої запитання і коротко занотовує
відповіді; друга частина виконується письмово.
Четверта фаза - контроль - може співпадати у часі з
виконанням, якщо відповідає один з учнів, або слідувати за виконанням. У
прикладі, в першій його частині вчитель може проконтролювати одне-два інтерв'ю,
в інших парах матиме місце взаємо- або самоконтроль. У другій частині вправи
має місце відстрочений контроль учителя або самоконтроль за зразком.
Щоб підібрати необхідні вправи для
різних компонентів системи, слід визначити типи і види вправ за певними
критеріями, охарактеризувати їх та виявити їх відповідність для формування тих
чи інших навичок або вмінь мовлення.
1) В рецептивних вправах учень сприймає
вербальну інформацію через слуховий
або зоровий канал, а тим чи іншим способом показує, що він впізнає, розрізняє, розуміє усне чи писемне мовлення.
В репродуктивних вправах учень відтворює
повністю або із змінами (слово, речення,
текст). Всі репродуктивні вправи фактично є рецептивнорепродуктивними. Учень
спочатку сприймає, а потім репродукує інформацію повністю
або частково.
У продуктивних вправах учень самостійно
породжує висловлювання різних рівнів
(усні, писемні).
Комунікативні вправи – спеціально
організована форма спілкування, коли учень
реалізує акт іноземною мовою, що вивчається.
2) В умовно-комунікативних вправах
передбачаються мовленнєві дії учнів у ситуативних
умовах. Основні визначальні якості даного типу вправ – наявність мовленнєвого завдання
(з'ясувати щось, дати комусь пораду, висловити
захоплення) і ситуативності. Якщо одна з 2-х ознак відсутня, вправу не можна віднести до умовно-комунікативних.
В некомунікативних вправах учні
виконують дії з мовним матеріалом поза ситуацією
мовлення, зосереджуючи увагу лише на формі.
Типи вправ, наприклад:
· напишіть по одному запитанню до кожного
речення, починаючи їх словами,
що подані в дужках (некомунікативна);
· прочитай записку, яку написали тобі батьки (зробити те, друге, інше..). Батьки повернулись - скажи, що ти виконав те, про що вони тебе просили. (Вправа умовно-комунікативна);
· Сьогодні в нас гості з англомовних країн(німецькомовних…) Розпитайте їх, з якої саме країни приїхав гість, з я кого міста, ким збирається стати в майбутньому. (Вправа комунікативна).



Коментарі
Дописати коментар